onsdag 11 juli 2012

Vansbro 2012 (1:01:14)

Jag taggad innan loppet
JO, JP precis innan start i ösregn

Med bilderna på plats så kan jag konstatera att Vansbrosimningen är avklarad och halva klassikern är klarad!

Klockan 06:30 ringde klockan. Jag och JO laddade med en ordentlig frukost. Havregröt, rostemackor och te. Klockan 07:00 kom JP med bilen och vi begav oss mot Vansbro. Lite ovetande hur detta skulle gå. Jag med endast ett träningspass på 2km i Eriksdalsbadets utomhusbassäng, med urusla tiden 1:02:00 och kramp i hela kroppen. Kan erkänna att jag var nervös. Lite besviken att jag inte planerade och tränade bättre inför loppet. Jag har tagit den här etappen lite med en klackspark. Det känns som etappen inte riktigt klassificeras som en riktig utmaning som de andra tre momenten är. 3km låter kort, väldigt kort! Men 3km simning är långt vill jag lova :)

Även JP och JO har inte fått många pass i kroppen så ingen av oss var direkt förberedda.
Men väl uppe i Vansbro efter minst en timmes köande inne i Vansbro och efter att vi hämtat ut våra "startmössor" började det ösregna. Har inte direkt haft vädergudarna på våran sida. Precis i starten på Vättern började det regna också. Jag orkar inte med regn! JP startade 13:12, JO 13:36 och jag starta 14:12. Taktiken för mig i början va: Ta det lugnt! Kom i mål bara, helst under 1:30 iallafall.

Starten gick. Det regna ganska mycket. Jag dök i vattnet och var i väg. Var ganska obekväm till en början i vattnet. Men det var inte så kallt och jag fick upp värmen ganska fort. Däremot var inte tekniken den bästa och fick i mig några kallsupar och ibland läckte det in vatten i glasögonen som jag fick rätta till ibland. Men efter ca 500 meter fick jag in en grym rytm i min bröstsimning och kände mig som en fisk i vattnet. Körde varje brösttag undervattnet och tog ett andetag efter varje tag. Upp, ner. Upp ner. Det tog mycket mindre krafter med det simsett jag fick in nu. Och nu tog jag i! Väl inne i ett lopp har jag svårt för att bara komma i mål. Så jag dunkade nog på allt va jag orkade från 500 meter och in i mål.

Tekniken blev bättre!

När det var 1km kvar blev det motströms. Då va tipset att simma nära strandkanten till höger för att slippa den värsta motströmmen. Detta gjorde att det blev supertrångt till höger i älven. Alltså la jag mig mitt i älven där det var som starkast ström bara för att slippa sicksacka om simmare. Det var jobbigt men gick ändå hyfsat framåt. När det var 800 meter kvar skymtade jag målet och nu var jag sliten. Men jag såg målet, så det var bara att öka takten. Ner, Upp. Ner, Upp. Långa starka drag. Försökte crawla lite, men det var för svårt. Hade redan fått in min grymma bröstteknik så det var ingen ide att börja byta teknik.


Crawl måste tränas mer

Tillslut kom jag in i mål på 1:01:14! Trodde inte mina ögon när jag såg tiden. Veckan innan simma jag 2km på 1:02:00. Dock lite synd att jag inte simma sub 1timme. Det hade varit coolt. Men men, jag är väldigt nöjd med tiden!

Jag var helt slut när jag kom i mål, men efter 5 min kändes det som att jag hade återhämtat mig helt. Loppet gick så fort, hann inte tänka så mycket. Det var bara över. Så den här etappen är helt klart den lättaste i klassikern enligt mig!

JO simmade in på finfina tiden 55:42! Starkt jobbat. JP simmade in på ca 1:05:00. Bra simmat också!

Det bjöds på potatisgratäng och kassler efter loppet. Sen var det snabbt till bilen för färd tillbaka mot Stockholm. Bra jobbat grabbar för den här gången. Lidingöloppet nästa!

Måste bara tacka Matte, JPs polare som låna mig våtdräkten. Den satt perfekt :)  

Starkt jobbat grabbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar