måndag 18 juni 2012

Vätternrundan 2012 i mål!

04.12 i lördags fyrades startskottet av för min första Vätternrunda. Jag, JO och JP bredvid varandra, laddade och  förväntansfulla till tusen. Det här har vi tränat för hela våren sen starten i mitten på mars. Precis när vi tar vårt första tramptag börjar dropparna komma. Det skulle visa sig att regnet höll i sig i 15 mil. (Lagom regn blandat med ösregn).

Vår startgrupp visade sig var en ganska svag grupp ca (80st). Vi la oss direkt bland de första i en ganska stor klunga från Hisingen. Då sa någon i klungan till mig. Antingen får ni köra om oss eller lägga er bakom oss. Vi var inte välkomna. Okej fine, jag fråga vilken sub-grupp de var och han sa sub12 (under 12h). Då var det bara att trampa på. Mitt mål var sub 10 och då måste det gå fortare än så. Så jag trampade på själv först från vår startgrupp. JO och JP hakade på, men halkade efter, efter ca 1mil. Tråkigt att vi inte kunna hålla ihop längre men tyvärr så fick JP punktering tre gånger och fick åka service bil och byta däck. Själv i ösregnet trampade jag på och hade ca 29 mil kvar. Men jag var taggad och hade en positiv känsla ändå och kände mig i god form. Lite senare kom en mindre klunga i bra fart, de svicha förbi mig men jag tog i och la mig sist i klungan och följde dem hela vägen till Gränna. Tror det var en sub11 grupp som startade 2min efter oss. Men de hade en lagom fart och jag hade hela tiden koll på cykeldatorn att jag höll ett tempo över 30km/h. Så att det inte gick för sakta. Samtidigt ville jag inte köra för hårt i början i grisvädret då det även var motvind. Vädret var så illa ibland att jag fick ta upp glasögonen i pannan och kisa med ögonen för att se framåt.

Jag höll gruppen till Gränna ca 8mil. Då stannade gruppen i depån. Men jag fortsatte, hittade en annan bra klunga i ett högre tempo. Jag höll denna grupp till ca 12 mil då jag var tvungen att stanna och pissa första gången. Höll mig kanske en timme och det gick verkligen inte mer. Svängde av och ställde mig vid vägkanten och slog min sjua. Tyvärr kom jag aldrig ikapp klungan och här tappade jag energi och tid. Det är stor skillnad på att cykla själv och i klunga! Orken tröt och nu var det första gången jag hade negativ känslor och tungt var det att veta att man hade 18mil kvar.

Vid 13.8 mil stannade jag för min första depå. Väl behövlig! Och vad stoppet påverkade mig positivt. Efter 2 bullar, saltgurkor, blåbärsoppa, påfyllning av sportdryck och vatten samt KAFFE koppen. Så var jag back in shape. Dessutom började regnet avta. Efter ca 7min i depån var jag på hojen igen som en ny människa.

Här gick det fortast under loppet för mig. Mellan 14mil och 20 mil. Hittade bra klungor och regnet hade slutat. Efter halva loppet låg jag någon minut under sub10 tempo om jag skulle hålla samma fart ända in i mål. Så jag var tvungen att öka om jag skulle in under 10 timmar så att jag kan stanna vid fler depåer. Vilket är ett måste för att orka hela vägen.

Hade ett grymt tempo till 20 mil men började smått få lite kramper i benen. Jag gjorde mitt andra depå stopp i Karlsborg. Gjorde ett likadant stopp som vid 13,8mil. Tror kaffen gjorde mycket! Så underbart med kaffe ibland. Stannade i ca 7 min och fortsatte i en 2 mannaklunga (Jag låg bakom en kille länge, tack för hjälpen!) Efter att ha legat på rulle samt depå stoppet så hade mycket energi kommit tillbaka. Sen kom en snabbklunga och jag gjorde ett ryck för att haka på dom. Perfekt timing! Sen hände nånting otäckt! Efter ca 23mil i en lång svagt nerförsbacke, vi låg kanske i 45km/h så vurpar en kille 20 meter framför mig och cyklar flyger korsochtvärs. Jag ser en mötande bil som tvärnitar precis framför en kille som kommit på fel vägbana. Jag hann precis veja undan ett antal cyklister som låg i backen med blodskrapande sår. Usch de va otäckt. Det var en stor klunga och alla stannade. Jag fortsatte ändå för jag hade inte kunnat hjälpa någon där. 5 min senare möter jag en ambulans i ilande fart. Gosh, hoppas killen klara sig, det var en riktig smäll!

5 mil kvar med strålande sol! Nu kändes det som att nu är det inte långt kvar. Men ack så fel. Det här var de jobbigaste och längsta milen. Jag började öka farten och körde solo, så ganska snabbt så tröt orken och jag orkade inte alls hålla ett ok tempo. Dessutom tyckte jag att det var väldigt mycket långa sega backar på slutet och benen var helt färdiga! Mellan 25-29 mil tappade jag mest tid! Men sista milen kom ett gäng från Lidingö (sub10grupp) och jag hakade på dem ända in i mål i säkert 40km/h men då var det bara vilja för att det var så kort kvar! De startade 16 min innan mig och klarade sig precis under sub 10. Jag däremot klarade sub10 med 17 minuter! Åkte in på tiden 9timmar och 43 minuter. Känslan att passera mållinjen slår det mesta! Fan va skönt!

Efter en träningsfylld vår med ett uppsatt mål sub12 timmar från början som sedan ändrades till sub10 efter att träningen känts bra (113 tränings mil fick jag ihop) så trodde jag innan loppet att sub10 blir riktigt svårt, dessutom med dess förhållande som gavs. Men jag känner mig mycket nöjd att jag knöt näven och klarade mitt mål. Tanken att ge upp trots ösregnet fanns inte. Jag skulle in under 10 timmar bara. Det känns riktigt gött.

JO cyklade in på 11.40 och JP strax därefter på 11.54. De var också nöjda med Vättern, lite synd dock att JPs cykel inte höll. Men alla kom i mål iallafall och nu har vi 3 etapper kvar av klassikern och jag tror att Vättern är den jobbigaste etappen.

Jag vill passa på att gratulera Tom Pietilä som cyklade in som 6a på tiden 6.41. Grymt starkt. Tom var våran "teamleader" i Gainomax Sports Team som gav oss mångs bra tips inför Vättern.
Jag vill även passa på att tacka Gainomax för sponsringen. Det har hjälpt min träningen otroligt mycket. Men bäst var nog energi barsen under Vätternrundan. Åt 8 stycken och de gjorde mycket att jag orkade så långt med endast två stopp under det 30 mila långa loppet. Skulle inte klara sub10 utan barsen!

Möjligt att jag kommer tillbaka nästa år. Det var roligt, men det känns i kroppen att man cyklat 30 mil!
Tyvärr blev det inga bilder, men kommer lägga in målfotot här sen när det kommer. Statistik för mitt lopp hittar ni på följande länk: Vätternstatistik

Tid: 9h 43min
Min placering: 3074 av 18823

Nu blickar vi framåt mot Vansbro som går den 8 juli. Nya tag och nya mål :)